• Darmowa przesyłka od 100 zł
  • Darmowy odbiór w salonie
  • Możliwość zapłaty w ratach

Badanie wydolności biegaczy.

W jaki sposób specjaliści  medycyny sportowej analizują wyniki sportowe i jakie ma to znaczenie? Dowiedz się więcej o badaniu wydolności  biegaczy.

Co każdy biegacz powinien wiedzieć o badaniu wydolności.

Dla wszystkich typów biegaczy precyzyjna analiza wyników w obszarach obejmujących wytrzymałość, siłę i koordynację może być korzystna, czasami wręcz niezbędna. Obiektywne zrozumienie swoich zdolności i możliwości pozwala stworzyć każdemu biegaczowi zindywidualizowany, ukierunkowany plan treningowy. Można przy tym uniknąć  przetrenowania i kontuzji. Oto przegląd testów najczęściej wykonywanych przez specjalistów medycyny sportowej.

​​​​​​​


Testy  pod kątem wydolności


VO2 max test

VO2 max to maksymalny pobór tlenu podczas intensywnego wysiłku, potocznie zwany maksymalnym pułapem tlenowym. Poprzez odpowiedni  trening jesteśmy w stanie w nieznaczny sposób zwiększyć swój pułap tlenowy. Zasadniczo, im więcej  pobieramy  tlenu, tym więcej energii możemy wykorzystać.

Samo badanie polega na noszeniu maski oddechowej podczas ćwiczeń wykonywanych na bieżni z coraz większą intensywnością. Wynik - mierzony w mililitrach zużytego tlenu na minutę, na kilogram masy ciała – wskaże nam  VO2 max. oraz poziom naszej kondycji i wydolności serca.

Pułap tlenowy VO2 max jest częściowo genetyczny, jednak można go zwiekszyć za pomocą odpowiedniego treningu.  Ale bardzo wysoki wskaźnik VO2 ( pułapu tlenowego ) to nie wszystko.  Ważna jest  umiejętność  maksymalnego wykorzystania swojego VO2max, gdyż to będzie stanowiło o odpowiednim  przygotowaniu  organizmu do wysiłku podczas biegania.  Jest  też  wiele  innych  czynników  determinujących  wydolność, w tym odżywianie  i przygotowanie psychiczne.

​​​​​​​

Test  na próg mleczanowy

W prostych słowach: nasze mięśnie zawsze wytwarzają mleczan, który powstaje w trakcie spalania glukozy, a ona jest głównym źródłem energii. Melczan  jest zazwyczaj usuwany przez organizm. Podczas treningu o dużej intensywności wzrasta gwałtownie poziom mleczanu, organizm nie ma wystarczającej ilości tlenu aby spalić cały mleczan i zaczyna  się on  kumulować w mięśniach. Występuje  wtedy tzw. zakwaszenie organizmu. To jest właśnie Twój próg mleczanowy ( lactate threshold -LT).


Jak najprościej określić swój próg mleczanowy

Najdokładniejszą  metodą określenia progu mleczanowego jest pobranie próbek  krwi w trakcie wysiłku i określenie w warunkach laboratoryjnych jego stężenia. Takie badania przeprowadzają specjaliści medycyny sportowej. Wyniki pokażą dokładny punkt w jakim wzrósł poziomu mleczanu i przy jakiej częstości skurczów serca.

Inną metodą prostrszą i praktyczną, choć mniej dokładną, jest 30 minutowa próba czasowa. Należy zaopatrzyć się w pulsometr,  a następnie przystępując do próby  dobrze się rozgrzać, i zacząć biec w szybkim tempie przez pół godziny. Po 10 minutach biegu włączamy pomiar  tętna i przez kolejne 20 minut nie zmniejszając tempa biegu, biegniemy równomiernie. Tętno zmierzone w trakcie biegu  przez  ostatnie 20 minut, określa  właśnie próg mleczanowy, czyli nasz próg wydolnościowy.

Teraz znając przy jakim  poziomie tętna  następuje początek spalania beztlenowego i zakwaszenia organizmu  można ustalić zakresy tętna w jakich należy prowadzić trening. Pomocne w takich treningach są pulsometry , które na bieżąco go monitorują .

Tak więc dla biegacza określenie  progu mleczanowego jest kluczem do planowania treningów i poprawy wydolności  biegowej.

​​​​​​​

Testy  wytrzymałości i koordynacji

Siła jest ważną,  lecz  często lekceważoną cechą motoryczną, na którą biegacze powinni zwrócić uwagę.  Bez  dobrze zapalnowanego treningu  siłowego,  sama  wytrzymałość biegowa to za mało.

Niektóre testy siłowe są dość proste, jednak ich przeprowadzenie wymaga fachowej  porady. Eksperci mierzą  siłę  nóg, tułowia, równowagę i inne cechy motoryczne. Gromadzenie takich danych jest przydatne w opracowywaniu odpowiedniego treningu siłowego.

 Przeprowadzenie badań swoich możliwości i zdolności  wydolnościowych jest ważne, aby przygotować plan treningowy, który biegaczowi pozwoli zwiększyć wytrzymałość, a tym samym osiągnąć  lepszy wynik i cel jaki sobie założył.

​​​​​​​

Wybrane produkty