• Darmowa przesyłka od 100 zł
  • Darmowy odbiór i zwrot w salonie
  • Możliwość zapłaty w ratach

Jaki rower wybrać?

Kiedyś to było! Człowiek dostał od starszego kuzyna rower marki Ukraina, skrzypiący, o wiele za duży i jakoś się jeździło! A teraz? Te przerzutki, amortyzatory, Panie – po co to komu? Żarty jednak na bok. Faktycznie, wybór rowerów w dzisiejszych czasach jest ogromny. Zaczęło się od lat ’90, gdy przyszedł boom na rowery górskie. Każdy chciał mieć „górala”, zwłaszcza takiego, żeby miał jak najwięcej „biegów”, czyli przełożeń, ale – po pewnym czasie rowerzyści zauważyli, że rower górski nie sprawdza się zawsze i wszędzie. Stąd szeroka gama rodzajów i modeli u każdego z producentów. Jaki więc rower wybrać? Ano taki, który najbardziej będzie odpowiadał naszym potrzebom! A jak te potrzeby określić – na to pytanie postaramy się odpowiedzieć Wam w poniższym artykule.


MTB – czyli „górale”

MTB to nic innego niż skrót od „mountain bike”, czyli po prostu rower górski. I jak sama nazwa wskazuje – rowery z tej kategorii najlepiej sprawdzają się właśnie w mocno pofałdowanym terenie. Odpowiedni dobór przełożeń pozwala nam oszczędzać siły na podjazdach, szerokie opony nie kopią się w błocie i na piaszczystych ścieżkach. Tarczowe hamulce zapewniają odpowiednią siłę hamowania na zjazdach, a amortyzatory świetnie wybierają nierówności leśnej ścieżki. Jeżeli rzeczywiście jeździsz głównie w terenie (niekoniecznie w górach) – wybierz odpowiedni rower MTB. Jakie rodzaje rowerów możemy tu wyróżnić?

DH – downhill, czyli rower zjazdowy.

Jeżeli lubisz prędkość, strome zjazdy, skoki, adrenalinę – to rower dla Ciebie. O dużym skoku przedniego amortyzatora, a tylny damper skonstruowany w taki sposób, żeby zapewnić maksymalną przyczepność do podłoża. Rowery z tej kategorii nie są lekkie, mają zapewnić doskonałą przyczepność w stromym zjeździe i dobre wytłumienie lądowań po skokach. Pamiętaj jednak, że na takim rowerze jest zdecydowanie ciężej na stromych podjazdach. Rowery z kategorii DH idealnie nadają się do bikeparków, gdzie mamy możliwość wjechania wyciągiem.

Enduro

lubisz techniczne zjazdy w górskim terenie, ale po zjeździe masz ochotę wjechać na kolejny szczyt? Wybierz sprzęt z tej kategorii. Podobnie jak DH w pełni amortyzowany, ale o mniejszym skoku widelca i dampera – zazwyczaj w przedziale 160-170 mm. Przełożenia przystosowane do stromych podjazdów.​​​​​​​

Trial/All mountain

„młodszy brat” kategorii enduro. Maszyna do rowerowej turystyki górskiej, przystosowana do mniej agresywnych zjazdów niż DH czy enduro, za to lepiej sprawdza się na podjazdach. Może występować jako rower z pełnym zawieszeniem, jak i hardtail (tylko amortyzowany widelec). Mają zdecydowanie mniejszy skok amortyzatorów niż typowe rowery zjazdowe (w przedziale 130-150 mm), charakteryzują się też mniejszą wagą.

XC / cross country

występuje zarówno w wersji z tylnym amortyzatorem, jak i hardtail. Kategoria świetna dla osób jeżdżących w umiarkowanie trudnym terenie, ale także dla tych, którzy chcą zacząć swoją przygodę z kolarstwem górskim. Przy tej kategorii warto również wspomnieć o wielkości kół. „Klasyczne” 26” już praktycznie odeszło w niepamięć. W dzisiejszych czasach wybieramy pomiędzy kołami 27,5” lub 29”. Jaki rozmiar wybrać? 27,5 na pewno jest nieco lżejsze, bardziej skrętne – idealne na trasy, gdzie zwrotność ma znaczenie. Ze względu na niżej usytuowany przekrok ramy rowery z kołami 27,5” będą wygodniejsze dla osób o wzroście poniżej 170 cm. Natomiast koła 29” są zdecydowane szybsze, łatwiej wybiera nierówności, mniej zapada się w dziury. A przez to, że większy wycinek opony ma kontakt z podłożem – zapewnia lepszą przyczepność..


A co, jeżeli jeżdżę głównie po utwardzonych drogach?

Gravel to kategoria, która od kilku sezonów zdecydowanie zyskuje na popularności. Wywodzi się z rowerów przełajowych. Czym różni się gravel od rowerów stricte szosowych? Przede wszystkim ma szerszą oponę, z wyraźnym bieżnikiem i tarczowe hamulce zamiast klasycznych, szczękowych. Na wielu gravelach nie mamy aż tak bardzo pochylonej pozycji, jak w typowym rowerze szosowym. Jeśli więc lubisz szybką jazdę po asfalcie, ale chcesz mieć zwinny rower, którym zjedziesz na leśną ścieżkę – ta kategoria jest właśnie dla Ciebie!

Szosa – czyli klasyczna „kolarzówka”

Rower o zdecydowanie sportowej charakterystyce. Bardzo lekka rama, sztywny widelec, wąskie opony, kierownica typu „baranek” i pochylona sylwetka. Dzięki tym cechom rower idealnie nadaje się do szybkiej jazdy po asfaltowych drogach.

Trekking

lubisz spakować się w sakwy i pojechać rowerem prosto przed siebie? To idealna kategoria dla amatorów długodystansowej turystyki rowerowej. Rowery trekkingowe wyposażone są w wiele udogodnień, które sprawdzają się w trasie. Mają fabrycznie zamontowane błotniki, bagażniki przystosowane do montażu sakw, oświetlenie często zasilane z dynama, żeby uniezależnić się od baterii. Mają szersze opony niż w szosówce, ale zdecydowanie węższe niż w „góralu”, aby zapewnić mniejsze opory toczenia.

Cross

to jakby „odchudzona” wersja roweru trekkingowego. Rowery crossowe pozbawione są dodatkowego osprzętu – błotników, bagażnika, świateł itp. (ale oczywiście z możliwością ich montażu). Idealne do rekreacyjnej turystyki rowerowej, niekoniecznie długodystansowej. Amortyzator w crossie i trekkingu ma zdecydowanie mniejszy skok niż w MTB, ma jedynie wyłapywać nierówności w drodze. Pamiętajmy, że nie są to rowery do jazdy w trudnym technicznie terenie!


City

czyli klasyczny rower miejski. Charakteryzuje się wygodą jazdy, szeroką kierownicą o miękkich chwytach, oraz szerokim, komfortowym siodłem. Na krótkim, miejskim dystansie świetnie sprawdza się też wyprostowana pozycja, a niska rama ułatwia wsiadanie nawet w spódnicy. Rowery miejskie najczęściej wyposażone są w przerzutkę planetarną – wszystkie „biegi” ukryte są w tylnej piaście. Dzięki temu możemy zmieniać przełożenia nawet na postoju, a napęd mniej się brudzi. Rowery w tej kategorii najczęściej są już wyposażone w błotniki, osłony łańcucha, oświetlenie, stopkę i koszyk na kierownicy.

Rower dziecięcy

to osobna kategoria, zasługująca (podobnie jak rowery elektryczne) na osobny artykuł. Rodzice! Pamiętajcie o rzeczy najważniejszej – nie kupujcie dziecku zbyt dużego roweru. Kupno za bardzo „na wyrost” to najczęściej popełniany błąd. Zanim kupisz dziecku rower o kilkanaście centymetrów za duży – zastanów się, czy sam chciałbyś na takim jeździć! Ani to wygodne, ani bezpieczne…

Podsumowując – najważniejsze, to odpowiedzieć sobie na pytania: w jakim terenie/na jakim podłożu będę jeździć? Jak długie dystanse będę jeździć? Czy będę jeździć szybko, czy raczej rekreacyjnie? Odpowiedzi pozwolą nam dobrać sprzęt idealnie pasujący do naszych potrzeb.

Piotr Bernacki
Expert INTERSPORT

Z branżą outdoor związany jestem już niemal 18 lat, a moja przygoda z INTERSPORT trwa już ponad 10 lat. Na co dzień spotkacie mnie w salonie w Zakopanem. Zajmuję się również szkoleniami i koordynuję team Trenerów Regionalnych w całej sieci. Góry uwielbiam od dzieciństwa, to Rodzice wpoili mi zamiłowanie do pieszych wędrówek. Z zawodu jestem geomorfologiem, więc z górami - oprócz więzi emocjonalnej - łączy mnie pasja naukowa. Mieszkanie pod Tatrami pozwala mi na częste obcowanie z przyrodą w różnych formach i o każdej porze roku. Turystyka wysokogórska, biwaki w dzikich miejscach, biegi górskie, rower, skitury, narty biegowe – to moje ulubione aktywności. Zapraszam do kontaktu: expert@intersport.pl


Udostępnij:

 Facebook

Komentarze

Dodaj komentarz

* wymagane pola